Tatér Svart

Taky jste už slyšeli lidi říkat, že tetování je jenom řemeslo a ne umění? Takoví se určitě nikdy nepotkali s naší novou posilou. Seznamte se se Svartem!

Tvůj umělecký styl je hodně specifický a předpokládám, že jako umělec jsi ušel dlouhou cestu. Jak to pro tebe celé začalo?

Narodil jsem se v rodině umělců a vyrůstal v krásným světě, kde jsem byl obklopený ilustrovanýma knihama o umění, uměleckými ateliéry a vůní terpentýnu. Malovat jsem začal v podstatě dřív než chodit. Pochopitelně to byla abstrakce, dětská duše je čistá a aby vyjádřila, co cítí, nepotřebuje k tomu žádná ohraná a mrtvá dogmata a umělecké formy. Takže výtvarné činnosti se věnuju celý svůj život. V tom rostu, padám do propasti a hledám sám sebe.

Vzhledem k tvému zázemí chápu, že tě umění přitahovalo od útlého dětství. Studoval jsi někdy nějakou výtvarnou školu nebo jsi nechal všemu úplně volný průchod?

V Praze jsem vystudoval produktový design, měl jsem tam pevnej akademickej základ, ale i dost prostoru pro realizaci vlastní tvorby. Už tehdy jsem začal dělat první tetování. Potom jsem studoval na UK obor dějiny umění. V té době už jsem tetoval aktivně a začal jsem mít dost zahraničních nabídek práce. Rozhodl jsem se, že školu opustím, jelikož časově to nešlo dohromady. Toho rozhodnutí jsem ještě nikdy nelitoval.

View this post on Instagram

A post shared by 𝔖𝔳𝔞𝔯𝔱𝔖𝔲𝔱 (@svartsut_tattoo) on

Mám to chápat tak, že jsi odešel sbírat zkušenosti do zahraničí?

Přesně tak. Díky kontaktům, které jsem na tatérské scéně získal, jsem se dostal k práci v zahraničí. Konkrétně v Německu. Povedlo se mi se dostat do nejstaršího Berlínského studia Blut und Eisen, kde jsem se učil ornamentálnímu a blackwork tetování od legendy, samotného Gerharda Wiesbecka. Pracoval jsem potom po celém světě. Procestoval jsem Island, kde jsem nějakou dobu i žil a pracoval. Taky Itálii, Francii, Německo, Rusko a Indii a Nepál. Byl jsem taky na mnoha mezinárodních konvencích. Největší zážitky mám z asijských konvencí, je to úplně jiný svět. A pak samozřejmě z Mondial du Tatouage v Paříži, tam to opravdu miluju. Tatér musí cestovat, jezdit na guesty a konvence. Je to základ, musíš se neustále učit a hledat novou inspiraci.

Můžeme se chvíli zastavit u tvojí spolupráce s Gerhardem Wiesbeckem? Jaká to byla zkušenost?

Gerhard Wiesback je jeden z nejstarších blackwork tatérů. Svoje velké černé a ornamentální práce presentuje přes dvacet let a celou tatérskou scénu neuvěřitelně ovlivnil. Ve světě se jeho jméno stálo zárukou kvality, originality a pevných tradic. Takže spolupráce s ním byla opravdu obrovská zkušenost.

View this post on Instagram

A post shared by 𝔖𝔳𝔞𝔯𝔱𝔖𝔲𝔱 (@svartsut_tattoo) on

View this post on Instagram

A post shared by 𝔖𝔳𝔞𝔯𝔱𝔖𝔲𝔱 (@svartsut_tattoo) on

View this post on Instagram

A post shared by 𝔖𝔳𝔞𝔯𝔱𝔖𝔲𝔱 (@svartsut_tattoo) on

Zmínil jsi, že asijské konvence jsou jako jiný svět. Co přesně tím myslíš? V čem jsou tolik odlišné?

Asijský konvence jsou jiný už jen proto, že Asie je úplně odlišný svět než ten, na který jsme zvyklí. Vůně hořících bylin, příroda, akce je v horách nebo v džungli. Teď zrovna mluvím konkrétně o Nepal Inked. Liší se to taky tím, že konvence je spíš důvod se se setkat než soutěž. Je to tak pro tatéry z celého světa, jako jedna velká rodina. Tyhle konvence jsou pro lidi, co tetováním opravdu žijou. Všichni máme svojí práci a jiné starosti, ale párkrát do roka je to krásný. Sejít se někde na kraji světa a zase potkat staré přátele.

Svoje tetování popisuješ jako chaotic blackwork a ornamental, jak jsi k tomu dospěl? Jakým vývojem tvůj umělecký styl prošel?

Vždy mi byla blízká estetika černého tetování, takže jsem měl už od začátku jasno, jakým směrem se vydat. Nikdy jsem nechtěl kopírovat nebo dělat podobné práce, jako někdo jiný. Vždycky jsem hledal vlastní cestu mezi liniemi a tvary. Vždy mě fascinovala gotika, nejen jako umělecký směr, mnohem víc její metafyzická stránka, pohled na svět. Temná, mocná, nepřekonatelná. Černá kvintesence evropského ducha. Na začátku jsem hodně pracoval s rytinama a snažil jsem se zapojit do svých designů architektonické prvky. Ale vždycky jsem chtěl dělat velký projekty. Proto jsem časem začal tíhnout víc k ornamentálním pracím, které jsem se snažil ozvlášnit nějakým vlastním prvkem. Tehdy začínají moje pokusy s abstraktními tvary a blackworkem. Tyhle pokusy mě nakonec přivedly tam, kde jsem dnes.

View this post on Instagram

A post shared by 𝔖𝔳𝔞𝔯𝔱𝔖𝔲𝔱 (@svartsut_tattoo) on

View this post on Instagram

A post shared by 𝔖𝔳𝔞𝔯𝔱𝔖𝔲𝔱 (@svartsut_tattoo) on

View this post on Instagram

A post shared by 𝔖𝔳𝔞𝔯𝔱𝔖𝔲𝔱 (@svartsut_tattoo) on

Je veškerá tvoje umělecká činnost soustředěná kolem tetování nebo máš i jiné projekty?

Mimo tetování se hlavně věnuji abstraktní malbě. Trvalo několik let, než jsem v sobě dokázal pokořit a překonat to, čemu jsem se celou dobu učil. Chtěl jsem se vrátit do čistého stavu, stal jsem se znovu dítětem. Abstraktní umění samozřejmě dost ovlivňuje i můj neustále se rozvíjející styl tetování.

Všechno, co dělám, nedělám jen tak. V tomhle chaosu vládne určitý řád, můj vlastní. Vytvářím svůj svět s novou estetikou, vírou a pohledem na věci. Pokud vám to bude blízké, chci abyste šli dál. Skrze svojí tvorbu pustím do nitra svého srdce každého, kdo se odváží udělat ten krok.

Jak podle tebe vypadá ideální klient?

Co se týká práce se zákazníky, jsem otevřenej všemu novýmu. Ale samozřejmě, čím víc svobody a prostoru mi klient nechá, tím zajímavější budou vznikat projekty.

Co musíte vědět o Svartovi

  • specialista na chaotic blackwork a ornamental tattoo
  • spolupracoval s Gerhardem Wiesbeckem
  • tvoje nápady promění v umělecké dílo
  • ke Svartovi se objednejte na recepci Hellu na +420 775 353 696

Svart na sítích